Branza automotive w Polsce. Co warto wiedziec?

Często mówi się, że “Polska jest fabryką Europy”. Ale w jaki sposób przejawia się to w kontekście branży automotive? Choć niestety, polska motoryzacja w kontekście polskich firm produkujących samochody jest generalnie smutna i bardzo niewiele zostało z wcześniej funkcjonujących przedsiębiorstw o polskim kapitale, tak wiele zagranicznych podmiotów aktywnie inwestuje w naszym kraju w automotive. Jak to wygląda nad Wisłą?

 

Mniej więcej od 5 lat, branża motoryzacyjna w Polsce systematycznie rośnie. Po utracie pozycji lidera w produkcji samochodów dla Europy Środkowej, w kolejnych latach Polska borykała się z systematycznym spadkiem sektora motoryzacyjnego. Obecnie motoryzacja jest ponownie jednym z głównych motorów napędowych polskiego przemysłu w ogóle - produkcja w branży automotive jest jednym z największych sektorów przemysłowych w Polsce, odpowiadającym za 11,0 proc. wartości produkcji sprzedanej w tej części gospodarki. Pod względem wartości produkcji plasuje się na drugim miejscu po produkcji żywności, wyprzedzając wszystkie inne sektory przemysłu przetwórczego, a także wiele ważnych gałęzi przemysłu, takich jak górnictwo i kopalnictwo, energetyka, wydobycie i obróbka paliw czy usługi komunalne. Wzrost produkcji motoryzacyjnej w Polsce w ostatnich latach był napędzany głównie przez duże nakłady inwestycyjne. W 2017 r. nakłady inwestycyjne producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosły 6,7 mld zł.

 

Bazując na danych z Eurostatu, w 2017 roku obroty firm produkcyjnych z branży motoryzacyjnej w Polsce wyniosły 34,3 mld euro. 39,5 mld euro obrotów wygenerowały firmy zajmujące się handlem i naprawami związanymi z samochodami, częściami i akcesoriami samochodowymi. Według danych Eurostatu, w obu obszarach polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2016 roku zatrudnionych było aż 448 100 osób, z czego 58 proc. (260 800) w handlu i usługach, a 42 proc. (187 300) w produkcji.

 

Filtr patronowy od FILTERM - ponadprzeciętna jakość i najwyższa skuteczność. Sprawdź go już teraz!

Polska - to właśnie stąd wyjeżdża mnóstwo samochodów osobowych produkowanych na Europę

 

Biorąc pod uwagę liczbę wyprodukowanych pojazdów mechanicznych, Polska utrzymuje się na trzecim miejscu wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W 2017 roku polscy producenci wyprodukowali 514,7 tys. samochodów osobowych. Oznacza to, że produkcja samochodów osobowych spadła (-7,2 proc.). W tym samym czasie wzrosła również produkcja pojazdów użytkowych, osiągając poziom 175 029 sztuk. Drugim - obok produkcji pojazdów - kluczowym segmentem polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest produkcja części i akcesoriów samochodowych. Sytuacja w tej kategorii jest bardziej stabilna, a produkcja stale rośnie dzięki projektom inwestycyjnym.

 

Polska branża automotive jest niemal w całości zorientowana na eksport. Wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła w 2017 roku 148,4 mld zł, co oznacza znaczący wzrost o 7 proc. r/r w ujęciu realnym (tj. uwzględniającym zmianę cen).

 

Polska odnotowała największy wzrost rejestracji samochodów w UE (17 proc.), plasując się na siódmym miejscu pod względem wolumenu. Pozytywny trend można było zaobserwować również w przypadku innych typów samochodów: 2 proc. wzrost dla samochodów dostawczych, 3,9 proc. dla samochodów ciężarowych i 1,3 proc. dla przyczep i naczep, przy wzroście rejestracji nowych autobusów sięgającym 15,4 proc. Największy trend wzrostowy można było zaobserwować w rejestracjach w segmencie premium+, gdzie wzrost napędzali klienci instytucjonalni, którzy wykazali wzrost o 28,2 proc. w stosunku do 2016 roku.

 

Polski rynek produkcji samochodów w 2017 roku również wzrósł o 3 procent przy produkcji 682 000 pojazdów silnikowych (bez pojazdów dwukołowych). Wraz ze wzrostem liczby nowych rejestracji i wielkości produkcji samochodów w Polsce wzrosła również wartość netto leasingowanych środków transportu oraz składki brutto na ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu użytkowania pojazdów, odpowiednio o 15 procent i 38,7 procent.

 

Polska oczekuje również na wejście w życie rozporządzeń mających na celu stymulowanie rozwoju elektromobilności. Wprowadzają one nowe definicje pojęć związanych z pojazdami i ich infrastrukturą, określają ogólne zasady stosowania paliw alternatywnych w transporcie, a także wprowadzają zachęty do korzystania z pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Trend rozwoju pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi jest już widoczny na rynku, gdzie odnotowano wzrost liczby rejestracji samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi.

 

Polska - kierunek ku elektromobilności

Kraje rozwinięte notują spadki, jeżeli chodzi o przypadanie samochodu w przeliczeniu na ilość mieszkańców. Polska pod tym względem notuje trend odwrotny. Większość polskich rodzin posiada jeden, dwa, a nawet trzy samochody. Większość samochodów poruszających się po drogach w Polsce ma więcej niż 10 lat, co zapewnia stały popyt na części i usługi motoryzacyjne. Polski rynek usług rynkowych jest konkurencyjny i podobnie jak w przypadku sprzedaży pojazdów, czynnikiem napędowym dla polskich konsumentów jest wartość i jakość produktów i usług.

 

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie, stara się wyjść naprzeciw globalnym trendom zielonej mobilności, elektromobilności i platformom car-sharingowym. Stawia sobie za cel stworzenie 8000 stacji ładowania do końca 2022 roku i wsparcie 1 miliona samochodów elektrycznych na polskich drogach do 2025 roku. W Polsce jest jeszcze wiele miejsca na rozwój na przykład usług związanych z carsharingiem.

 

Polska branża automotive to również wiele zakładów zajmujących się detailingiem, produkcją lub obróbką części przed wprowadzeniem ich na rynek lub świadczących usługi blacharsko-lakierniczych. Bogata oferta mechaników samochodowych jest w Polsce bardzo istotna z uwagi na wyżej wskazany wysoki wiek samochodów osobowych - to również miejsce, w którym bardzo aktywnie prowadzi się sprzedaż części, podobnie z ich produkcją. Wśród przedsiębiorstw tworzących zamienniki części i akcesoriów samochodowych znajduje się m. in. francuskie Valeo. Duże zakłady motoryzacyjne ma w Polsce również Volkswagen, Opel i FIAT. Nie można zapomnieć o bogatej historii przedsiębiorstw metalurgicznych, które wytwarzają tłoki, sworznie, felgi oraz inne części tak bardzo potrzebne na światowych rynkach motoryzacyjnych.

 

Poznaj ofertę filtrów do lakierni. Sprawdź najwyższą jakość produktów od FILTERM!

 

Filtracja w branży automotive jest stawiana przed istotnymi wyzwaniami

Branża automotive nie jest w stanie funkcjonować bez aktywnej i efektywnej filtracji. Zarówno w dużych przedsiębiorstwach jak i mniejszych zakładach produkcyjnych lub usługowych szeroko stosuje się rozwiązania spotykane chociażby w lakierniach. Na porządku dziennym są zatem maty sufitowe oraz maty filtracyjne, które chronią elementy wentylacji, umieszczane są pod kratownicami oraz wyścieła się nimi szafy sterownicze. Zamiennie do nich stosuje się także produkty firmy Columbus. Nie można zapomnieć o filtrach kartonowych oraz patronowych, które wykorzystywane są już w bardziej rozbudowanych zastosowaniach. Wszystkie te filtry są natomiast niezwykle skuteczne i właściwie tylko od projektu instalacji filtracyjnej zależy to, jakiego rozwiązania użyjemy.

 

Branża motoryzacyjna sama w sobie korzysta z właściwie niemal wszystkich typów filtrów stosowanych w metalurgii, produkcji elementów drewnianych (bardzo popularnych w samochodach z segmentu Premium), tworzenia elementów skórzanych lub tapicerowanych, przy produkcji elektroniki - także i tej spotykanej w systemach bezpieczeństwa biernego i czynnego. Można więc powiedzieć, że automotive jest branżą uniwersalną w kontekście filtracji. Postępy w dziedzinie filtrów przekładają się na coraz wyższą jakość rozwiązań z zakresu motoryzacji - przy okazji dbając o środowisko naturalne oraz o komfort i bezpieczeństwo pracowników.

 

Niezależnie od tego, czy zarządzasz ogromnym, czy też nieco mniejszym zakładem z branży automotive - potrzebujesz odpowiedzialnej i wydajnej filtracji. Skontaktuj się z FILTERM już dziś i znajdź najlepsze rozwiązania dla Twojej firmy.